Wetenschap met reclameblokken

De laatste jaren maakt de commercie een opmars in de ruimtevaart, voorheen het exclusieve domein van overheden en grote multinationals. Zo richten bijvoorbeeld nieuwe “space”-ondernemers zich op ruimtetoerisme. Commercie en wetenschap kunnen ook samengaan. Arno Wielder, een lid van de Mars Society, heeft een idee.

Microlander met monitor en camera.

Arno, eigenaar van het projectburo SpaceHorizon, heeft samen met Erik Laan en Robin Sip het project Mars Microlander gestart. Zoals de naam doet vermoeden betreft het een kleine lander voor Mars. De massa is minder dan 20 kg en de lander voert een klein aantal wetenschappelijke experimenten uit.

De kleine massa heeft het voordeel dat de lander ook door een van de nieuwe ruimtevaartbedrijven kan worden gelanceerd, zoals SpaceX. Daarnaast heeft de Microlander een extra funcionaliteit, een monitorscherm waarop reclame of andere betaalde beelden kunnen worden getoond.

Hoe ziet men dan die beelden? De lander heeft een arm met een camera erop, je ziet je reclame op de lander met als achtergrond Mars. Op deze manier draagt Loeki mee in de kosten van de wetenschap.

Bron: http://www.spacehorizon.com/projects.html