Klik! voor onze astronaut

Klik! voor onze astronaut
Voorpagina | OverMars | Voor onderweg | Artikelen | Actueel | e-Shop | OverOns | Links | Agenda Klik! voor onze astronaut
en de teller staat op: This counter provided for free from Admo.net!
bezoekers sinds november 1999!

Voorpagina > Artikelen > Weblog 1 januari 2006 - Mars in 1 woord: generatorproblemen

Weblog 1 januari 2006
Mars in 1 woord: generatorproblemen

Ik ben weer thuis. Met alles wat dat inhoudt. Prachtige vergezichten. Warmte van je medebemanningsleden. Grote haast, omdat er nog zoveel moet. ATV's met zachte banden, die dan niet rechtdoor willen rijden. Ongelofelijk veel humor. En dus die generator, die er mee uitscheidt op een verkeerd moment. Alhoewel een generator die niet werkt natuurlijk op geen enkel moment een goed idee is. En het vervelende is, dat het deze keer ook nog onze eigen schuld was. Tijdens de briefing die ik als boordwerktuigkundige (crew engineer) kreeg van een lid van het engineering team, Jim Barba, liet hij ons zien hoe de generator weer opgestart moest worden, nadat hij uitgezet was. En dat opstarten lukte dus niet meer.

Jim en ik zijn het net in het donker nog een keer gaan proberen, maar de generator bleef stil.

We hebben nog voor een aantal uren elektriciteit in de accu's die vorig jaar onder de Hab zijn geïnstalleerd om te zorgen dat er een opslagplaats is van energie. Dit gebeurt momenteel door de accu's op te laden via een generator. Maar het zou ook kunnen met schone energie van zonnepanelen of windmolens. Nou moet ik eerlijk bekennen, dat hoezeer ik ook een voorstander ben van schone energie, ik mij een reusachtige windmolen in dit landschap niet kan voorstellen. Het zou in dit geval wel heel erg opvallend zijn. Maar een aantal zonnepanelen tegen de zuidhelling van de heuvel tegenover de hab zou zeker niet misstaan.

En die generator problemen zouden eindelijk deze wereld uit zijn. Nu moet ik maar hopen dat er nog genoeg elektriciteit is om de broodmachine te laten bakken. Anders morgenochtend geen brood.

Ondertussen is Mars net als vorig jaar. En juist al die primitiviteit maakt deze Hab zo dierbaar voor mij. Dit is het echte pionier leven op Mars en het bevalt me goed.

Dat betekent natuurlijk niet dat ik graag zonder comfort zit, of dat ik mijn kinderen niet mis. Gisteren _ het is inmiddels nieuwjaarsdag_ heb ik onderweg naar Hanksville een uur lang vergeefs geprobeerd om mijn dochter met mijn mobiel te bellen om hen een gelukkig nieuwjaar te wensen, maar de verbinding mocht niet tot stand komen. En dat voelde helemaal niet prettig. Maar ik ben nu hier en het is maar 2 weken, dus ik ga genieten van het hier en nu.

Wie mijn weblog van vorig jaar gevolgd heeft, weet dat mijn ervaringen met de NS van en naar Schiphol niet best waren, maar met de auto gaan bleek ook niet zonder problemen. Zodat ik wederom kielekiele op het vliegveld arriveerde. De incheckbalie van US Airways was net gesloten. Gelukkig maar net, zodat ik met hulp van Continental Airways de baliemedewerkster van US nog kon terughalen en mijn vliegtuig toch haalde.

Meestal ben ik tijdens te reis te moe om met de passagier naast mij te praten. Maar ik was niet zo moe en mijn medepassagier was heel gezellig. Dit zou heel fortuinlijk blijken voor het succes van mijn reis naar Denver.

Ik neem aan dat niet iedereen regelmatig met het vliegtuig naar de VS reist, dus voor het vervolg van wat er bijna mis ging, zal ik uitleggen hoe de entree in de VS op dit moment _ na 9 september _ werkt. Op het eerste vliegveld, waar de reiziger landt, moet je door de douane en daarna je bagage van de carrousel halen. Net alsof je al aangekomen bent op je bestemming. Nadat je dan ook die bagage langs de douane hebt geloodst, lever je je bagage weer in voor het volgende stuk van je reis. Ik heb dat al verschillende keren meegemaakt dus al keuvelend met de passagier die naast mij zat van Amsterdam naar Philadelphia, Ineke Buijs, gooide ik bijna mijn bagage weer op de band voor verder vervoer. Bijna maar net niet, want zij was zo wakker om te zien dat mijn bagage labels Pittsburg vermeldden als mijn reisdoel. Gauw de bagagelabels laten wijzigen. Ik had er niet aan moeten denken dat al de kaas en chocolade die ik voor onze bemanning had meegenomen niet samen met mij in Hanksville zou zijn aangekomen. Dank je wel, Ineke.

2 januari: De generator doet het – Hoera ! >

laatste wijziging: 2 januari 2006
De bemanning:
Artemis
P. Boston
S. Rupert
M. Zubrin
B. Sprungman
 
Nog geen donateur?!
Word nu donateur!