John Glenn roept op tot directe Mars-missie
In een toespraak op Cape Canaveral riep de Amerikaanse
ex-astronaut en senator John Glenn deze week op het nieuwe Amerikaanse
ruimtevaart-beleid vorm te geven rond een "direct naar Mars"-plan.
Glenn zei dat hij een terugkeer naar de Maan voor
onderzoeksdoeleinden wel ondersteunt, maar vroeg zijn toehoorders serieus
na te gaan of het bouwen van een Maanbasis als opstapje naar Mars wel economisch
verantwoord is.
"In feite ben je dan bezig een Cape Canaveral op
de Maan te bouwen. Een kleinere uitvoering waarschijnlijk, maar het zou
ontzettend ingewikkeld zijn." zei Glenn. "Het lijkt mij dat de directe route
naar Mars de beste manier is om er te komen." Hij waarschuwde dat NASA misschien
wel "al ons geld op de Maan gaat uitgeven en nooit op Mars zal komen."
Glenn slaat de spijker op zijn kop met zijn opmerkingen
over het vermijden van een enorme omweg langs de Maan te. Uit technisch oogpunt
is het volstrekt onzinnig ruimteschepen naar Mars vanaf de Maan te lanceren.
Om van een lage baan om de Aarde naar de Maan te reizen en daar te landen
is een delta V (snelheidsverandering) van 6 kilometer per seconde nodig.
Om vanuit die lage baan om de Aarde op Mars te komen is slechts een delta
V van 4,5 kilometer per seconde nodig. Dat heeft er onder andere mee te maken
dat Mars een atmosfeer heeft waarin afgeremd kan worden en de Maan niet.
Dus zelfs als er al een Cape Canaveral op de Maan
zou zijn en als er grote hoeveelheden raketbrandstof klaar lagen om helemaal
gratis te gebruiken, zou het nog niet logisch zijn voor een ruimteschip met
bestemming Mars om eerst naar de Maan te gaan om te tanken. Het zou meer
brandstof kosten om op de Maan te komen dan om direct naar Mars te
vliegen.
Als je naar Mars wilt, moet je naar Mars gaan.
Uitgebreide discussies over manieren om op Mars
te komen zullen gehouden worden op de internationale Mars
Society Conventie in Chicago van 19 tot 22 augustus 2004.
laatste wijziging: 6 maart 2004